Prowadzenie działalności gospodarczej na co dzień wymaga zgodności i stosowania wielu przepisów prawnych. Nie mamy tu na myśli wyłącznie kwestii podatkowych, ale także zasad tworzenia umów czy realizacji zamówień. Takich regulacji jest wiele, a dodatkowo są one co jakiś czas modyfikowane. Właśnie dlatego – nie będąc ekspertem w dziedzinie prawa – trudno mieć orientację we wszystkich zawiłościach. Wówczas z pomocą przychodzi prawna obsługa klientów korporacyjnych świadczona przez wyspecjalizowane kancelarie. Na czym polega taka usługa?
1. Na czym polega prawna obsługa klientów korporacyjnych?
2. Zakres obsługi klientów korporacyjnych
3. Obsługa stała czy okazjonalna
Prawo korporacyjne to jedna z bardziej skomplikowanych gałęzi prawa. Jeszcze trudniej jest, gdy interesuje cię prowadzenie działalności za granicą. Właśnie dlatego warto skorzystać z opcji obsługi klientów korporacyjnych.
Na czym polega prawna obsługa klientów korporacyjnych?
Czym właściwie jest obsługa prawna? Mówiąc najprościej, to działanie polegające na współpracy pomiędzy korporacją a specjalistą w dziedzinie prawa, na przykład kancelarią specjalizującą się w konkretnej dziedzinie. Zakres działań jest różny. Może obejmować zarówno podstawowe doradztwo prawne i doradztwo podatkowe, jak i bardziej skomplikowane oraz dodatkowe procesy. Za przykłady może posłużyć rejestracja spółki, przekształcenie jej, start działalności za granicą.
Warto postawić na niezbędne doświadczenie prawnika, gdyż to ono zapewnia bezproblemowy przebieg wszystkich procedur oraz zapewnienie bezpieczeństwa klientom na każdym etapie obsługi. Popełnianie błędów może być kosztowne w skutkach.
Zakres obsługi klientów korporacyjnych
Zakres obsługi klientów korporacyjnych może przybierać różne formy, w zależności od potrzeb i ustaleń z klientem biznesowym. Przykładowe możliwości to:
- podstawowe doradztwo podatkowe,
- optymalizacja podatkowa w oparciu o dostępne przepisy,
- obsługa prawna inwestycji,
- ochrona majątku,
- prawo upadłościowe,
- prawo karne w biznesie,
- negocjacje biznesowe,
- wejście na rynki zagraniczne,
- przekształcenia spółek,
- fuzje i przejęcia.
To tylko część czynności, jakie realizują kancelarie prawne w ramach współpracy z klientami. Czasami włączają się one w sprawy na jednym z etapów działalności, a czasami towarzyszą firmie od momentu rejestracji.
Koniecznie sprawdź także: Sankcja kredytu darmowego – dla kogo i co warto o niej wiedzieć?
Obsługa stała czy okazjonalna
Współpraca w ramach obsługi klientów korporacyjnych może mieć charakter stały lub doraźny – okazjonalny. Z jednorazowych zleceń korzystają przeważnie mniejsze, dopiero powstające lub rozwijające się przedsiębiorstwa. W przypadku dużych firm i klientów korporacyjnych najczęściej mówi się o konieczności stałego działania. Który wariant opłaca się bardziej?
Zacznijmy od tego, że sporadyczne zlecenia są wybierane głównie ze względów ekonomicznych. Nie zawsze jednak oznacza to, że ta opcja faktycznie bardziej się opłaca. Mnogość doraźnych zleceń wiążących się z kilkukrotnymi płatnościami niekiedy sumarycznie wypada drożej niż stałe wynagrodzenie. To jednak kwestia indywidualna i warto ją przekalkulować w odniesieniu do konkretnej sytuacji.
Stała współpraca najczęściej jest jednak dużo wygodniejsza. Często kancelaria przypisuje firmie doradcę pośredniczącego w jego sprawach. Może to być zatrudniony na stanowisku: specjalista ds. obsługi klientów korporacyjnych lub po prostu przypisany do sprawy prawnik. Nie trzeba wówczas każdorazowo wprowadzać eksperta w temat, gdyż pozostaje on na bieżąco ze sprawami firmy.