Usługi prawne są potrzebne wielu przedsiębiorcom, dlatego – w obliczu nieostrych polskich przepisów – coraz częściej decydują się oni zainwestować w profesjonalistę świadczącego taką pomoc regularnie. Na rynku nie brakuje kancelarii i ekspertów, których specjalizację stanowi właśnie obsługa prawna firm. W tym gąszczu często łatwo się zagubić. Podpowiadamy zatem, jaką kancelarię dla firmy wybrać? Co wyróżnia dobrego prawnika świadczącego usługi dla spółek prawa handlowego i innych przedsiębiorstw?
1. Kancelaria adwokacka i radcowska dla firmy – kiedy jest potrzebna?
2. Obsługa prawna dla firm – jakie usługi świadczone przez kancelarię są kluczowe?
3. Jaka powinna być kancelaria prawna dla firmy?
Według jakich kryteriów powinna zostać wybrana kancelaria prawna? Warszawa przecież oznacza sporą konkurencję w tym właśnie aspekcie. Podstawą jest realne określenie swoich potrzeb. Każda kancelaria radcy prawnego czy adwokata określa, w jakich dziedzinach specjalizują się prawnicy kancelarii i w jaki sposób pracują, świadcząc usługi prawne.
Kancelaria adwokacka i radcowska dla firmy – kiedy jest potrzebna?
Jeżeli mamy na myśli porady prawne, potrzeby firm – zwłaszcza małych i średnich – oraz osób prowadzących działalność gospodarczą są naprawdę duże. W strukturach takich przedsiębiorstw, z racji wielkości, nie ma odrębnych działów prawnych czy prawnika zatrudnionego na etacie. Wyniki badań jednoznacznie wskazują, że w tym przypadku pomoc prawna ma przeważnie charakter doraźny, którego sednem jest doradztwo prawne w konkretnych trudnych sytuacjach lub reprezentowanie firmy w postępowaniach sądowych.
Czy to wystarczy? W wielu przypadkach nie. Kompleksowa obsługa przydaje się nie tylko w przypadku instytucji publicznych czy dużych korporacji. Pomoc prawna dla firm, którą postrzegamy jako bieżącą obsługę, ma sens na każdym poziomie. Wystarczy wymienić przygotowanie, opiniowanie i negocjowanie umów handlowych, dokumentów sponsorskich czy kontraktów, zachowanie ładu korporacyjnego, negocjacje, reprezentowanie w postępowaniach egzekucyjnych i przed sądem.
Wiele dostrzegalnych problemów prawnych firm wynika z braku właściwej informacji lub błędnej interpretacji przepisów dokonywanej przez osobę nieposiadającą wystarczających kompetencji w tym zakresie. Reprezentujący je nierzadko działają na wyczucie, odczytując paragrafy po swojemu, a tym samym sporo ryzykują. Zdecydowanie lepiej, aby takimi sprawami zajmowała się kancelaria adwokacka lub radca prawny wyspecjalizowani w obsłudze przedsiębiorców.
Obsługa prawna dla firm – jakie usługi świadczone przez kancelarię są kluczowe?
Nie każdy prawnik, na którego stronie czytamy hasła typu “świadczymy usługi prawne firmom”, zawsze będzie optymalnym wyborem. Wszystko zależy od tego, w jakim obszarze działasz. Oczywiście, znajomość prawa spółek handlowych, prawa pracy czy prawa zamówień publicznych to absolutna podstawa. Przyda się także wysoka orientacja w zakresie prawa cywilnego czy prawa autorskiego. Jednak to, co liczy się najbardziej, to indywidualne podejście.
Bardzo często zakres możliwych świadczeń oferowanych przez kancelarie jest naprawdę szeroki. To już nie tylko udzielanie porad prawnych w konkretnej dziedzinie, ale także pełne dostosowanie do potrzeb klienta oraz możliwości kancelarii. Przeważnie w pakiecie znajdziemy szeroko rozumiane doradztwo prawne związane z bieżącym prowadzeniem działalności, sporządzanie umów różnego typu, regulaminów, statutów, opiniowanie umów, reprezentację w kontaktach z organami administracji publicznej czy dłużnikami.
Warto podkreślić, że usługi prawnika są nieocenione także w przypadku przedsiębiorców dopiero rozpoczynających działalność gospodarczą. Nierzadko w pakiecie z usługami prawnymi można zyskać wspomnianą wyżej obsługę księgową czy doradcę podatkowego.
Jaka powinna być kancelaria prawna dla firmy?
Jakie przymioty powinny charakteryzować kancelarię oferującą wsparcie prawne dla firm? Najważniejsze są w tym przypadku kompetencje, dlaczego trzeba sprawdzić, czy w danym miejscu pracują doświadczeni prawnicy wyspecjalizowani właśnie w tej dziedzinie i odpowiednio reprezentujący interesy klienta. Przenikliwość, zaangażowanie i kreatywne podejście do sprawy sprawdzą się przy poszukiwaniu rozwiązań i analizowaniu nierzadko skomplikowanych zapisów.
W relacji przedsiębiorcy z prawnikiem bardzo ważne jest zaufanie. Oprócz typowych umiejętności merytorycznych warto zatem postawić na przyjazną atmosferę współpracy, zachęcającą do dzielenia się informacjami i rozwiewania wątpliwości. Oczywiście, każdego adwokata i radcę prawnego obowiązuje tajemnica zawodowa, dlatego to temat niekwestionowany, niemniej indywidualne odczucia mają również i w tym przypadku duże znaczenie. Łatwość nawiązywania kontaktu i komunikatywność pozwalająca wytłumaczyć zrozumiale nawet bardzo zawiłe meandry prawa to kolejny ważny element takiego porozumienia, zwłaszcza gdy samo szefostwo firmy nie specjalizuje się i nie interesuje prawem.